Building Dreams

Muistekeningen

Building Dreams 

Als ik werk, zit ik in een flow waarin ik alleen maar aan het maken ben. Gedachten verschijnen en verdwijnen, geconcentreerd in het proces. Net als tijdens dagdromen, kunnen weinig dingen me storen. Maar tegelijkertijd bouw ik beelden op met vormen en kleuren: dromen bouwen, building dreams.

Over digitaal tekenen

Ik ben ooit begonnen met tekenen met de muis bij wijze van schetsen. Ik experimenteerde met de scanner, lijnstructuren en kleurcombinaties om mezelf te dwingen nieuwe vormen en oncomfortabel kleurgebruik te verkennen. Verf is duur en schilderijen zijn ruimteverslindend, digitaal werk is slechts bits en bytes. Het voordeel is dat je eindeloos dingen kunt veranderen zonder materiaal te verprutsen, dus durfde ik meer te doen.

Deze 6 tekeningen uit een grillige serie van 35 zijn gemaakt door verticale en horizontale “verfstreken” te trekken in afzonderlijke lagen, in verschillende kleuren, deels uitgesneden en omhoog en omlaag verschoven en een paar millimeter naar rechts of links, deels ” uitgegumd” of transparant, om de onderliggende lagen te laten doorschijnen. Daarna bewerkte ik de laagmodi. Door dat proces ontstaan allerlei toevalligheden: welke kleur komt tevoorschijn, welke wordt extra helder, welke is helemaal niet meer zichtbaar. Er treedt ook een “glitch” op wanneer de software de overvloeiing van kleuren en contrasten niet volledig onder controle heeft. Deze glitch levert soms zeer interessante effecten op, alsof ik filters gebruik. Maar dat doe ik bijna nooit. Ik trek gewoon lijnen, selecteer delen, knip en plak, meng laagmodi.

Hoe de serie Building Dreams is opgebouwd

Elke opgeslagen handeling is een tekening en krijgt een code. Het eerste deel van de code is de startdatum. Het tweede deel is een letter als ik van modus verander of lagen herschik, of een cijfer als ik een nieuwe laag toevoeg en manipuleer. En wanneer ik een nieuwe reeks start binnen de hoofdreeks, afgeleid van een van de meest interessante beelden, volgt een tweede nummering na de eerste code en soms gebruik ik hoofdletters. Dus, de basistekening kreeg de code 09122019-0. Dit was slechts één laag met horizontale banen. 

Een van de tekeningen bijvoorbeeld heeft de code 09122019-0a6g. 0 is gewoon de eerste tekening, a is de tweede laag die ik er overheen geplakt heb nadat ik de eerste laag in verticale repen heb geknipt die ik heb verschoven, 6 is de zesde instantie van deze reeks met een nieuwe kleurlaag, en g is de zevende opgeslagen mix van lagen. De code stelt me in staat om achteraf de “genealogie” van het maken te ontleden. Van alle opgeslagen instanties springen er aan het eind maar een paar uit. Nadat ik gestopt ben, maak ik mijn (strenge) keuze en de meeste worden nooit afgedrukt.

Finishing touch

De best gelukte beelden druk ik in een kleine oplage (5 exemplaren) zelf af op Epson Archival papier of ik laat ze afdrukken op Hahnemühle Photo Rag, in een formaat dat past bij het beeld. Dat is enerzijds afhankelijk van de resolutie, anderzijds van de uitstraling. Sommige beelden komen beter tot hun recht in een klein formaat, andere zijn groot juist erg mooi.

Binnenkort te zien in The Drawing Box

Vijf van deze tekeningen zijn opgenomen in de reizende tentoonstelling The Drawing Box. Binnenkort te zien in het atelier van Wilma Vissers in Groningen, temidden van werk van 70 kunstenaars uit de hele wereld.

The Drawing Box invitation

The Drawing Box

The Drawing Box is een internationaal initiatief van autonome tekenaars, begonnen door Diane Henshaw uit Noord-Ierland. De Drawingbox is een doos met 5 A5-tekeningen van ongeveer 70 kunstenaars die van expositie naar expositie reist over de hele wereld. Het idee is dat de makers van de tekeningen niet kunnen reizen vanwege Covid, maar de doos met tekeningen kan dit wel. Het initiatief wordt gecoördineerd vanuit een Faceboekgroep waar wij met elkaar overleggen en ideeën uitwisselen.