Analoog

werk op papier: analoog

Werk op papier

Duo-expositie in Kunstlokaal №8, 2 t/m 10 november 2019. Van mij zal werk op papier te zien zijn, Irma Horstman maakt een installatie van 3D-pen objecten.

Na alle drukte van de afgelopen maanden in ons eigen Kunstlokaal №8 en essentie met 4+ in Zonnestraal ben ik nu volop aan het werk voor mijn eigen expositie.

Met het digitale werk van de laatste jaren zou ik best een tentoonstelling kunnen vullen, hoewel ik erg graag aan een nieuwe serie zou beginnen. Maar mijn (oude) Photoshop doet raar: ik kan de tekengereedschappen in de zijbalk plotseling niet meer gebruiken, want dan sluit het programma zomaar ineens af. Alleen het menu werkt nog goed. Wist niet dat zo’n stukje software aan slijtage onderhevig was… maar niet getreurd, er bestaat ook nog zoiets als papier en tekenmateriaal.

Maar zijn het tekeningen?

Het Kunstlokaal is leeg, dus ik heb nu alle ruimte om breeduit met analoge middelen te werken. Ik maak geen afbeeldingen van iets. Na een eerste idee: een kleur, een vorm, laat ik me leiden door het beeld dat groeit met elke beweging van mijn hand. Er ontstaan daardoor dingen die ik niet bedacht heb, maar wel gemaakt. Toch is het geen toeval. Ik zoek mijn weg, weet niet waar dit naartoe gaat, heb desondanks een stevig idee van wat ik wil. Ik teken, arceer, kras, smeer, veeg en scheur. Tegen elkaar, in elkaar, door elkaar. ‘Zwarter, deze vorm. Warmer. Niet zo dicht! Maak het losser, lichter.’ Ik ben geconcentreerd. Het moet kloppen. Ik werk organisch en vaak lijkt het resultaat ook op iets dat gegroeid is of door natuurlijke processen is ontstaan.

Materiaal

Ik werk op wit papier, met houtskool, grafiet, pigment, pastelkrijt en oliepastel. De houtskool heb ik zelf gemaakt, met takken van de hazelaar in de tuin. Vorig jaar gaf Lisanne Sloots een workshop in het Amstelpark. Dat was een middag vol vuur met houtskool als resultaat. Die hazelaar-houtskool is niet zo zwart, maar wel mooi zacht en fijn om mee te werken. De pigmenten zijn rode en gele oker, het blauw is pastelkrijt. Het materiaal gebruik ik op uiteenlopende manieren, ik houd van experimenteren en de tegenstelling tussen grof en fijn, hard en zacht.

Maar zijn het tekeningen? Tja, dat hangt ervan af.

Groei en structuur

groei en structuur

Sketchy structures

groei en structuur

Bij toeval kwam ik dit online tekengereedschap tegen. Met elke muisbeweging ontstaan vanzelf extra lijnen tussen de lijnen die je al hebt gemaakt, alsof het leeft: groei en structuur. Het lijkt een beetje alsof je tekent met dunne elastiekjes, waar aan getrokken wordt. Je kunt een aantal instellingen aanpassen, onder andere rechte of kromme lijnen en de dichtheid van de structuur. Je kunt, net zoals met bijna elk tekengereedschap, na enige oefening tekenen wat je maar wilt: gebouwen, gezichten, landschappen. Maar het is vooral ook heel leuk om er zomaar wat mee te spelen.

Serie A

Deze vorm ging enigszins in tegen de structuur die ‘vanzelf’ ontstaat in het programma. Een leuke uitdaging. De tekening heb ik bewaard en zoals ik vaak doe, ben ik ermee verder gegaan door kleur, transparantie en andere structuren toe te voegen en de samengevoegde lagen weer te bewerken. De ‘steen met gat’ is een mooi symbool.

groei, eerste fase
6 uit een serie van 21

Serie B: groei

tweede fase
1 uit een serie van 16

Na de ‘steen’ te hebben getekend, ontdekte ik dat het ‘tekenpapier’ veel groter was en ben ik de vorm verder gaan uitbreiden. Ook deze tekening heb ik verder bewerkt. Maar ik vind de vorm achteraf niet zo geslaagd als eindproduct.

Serie C: groei en structuur

Nadat ik de tekening weer verder had uitgebreid, ontstond in de derde groeifase de laatste reeks vanuit de ‘steen’. De steen wordt een organisme. En de beelden gaan steeds meer op klassieke grafiek lijken.

derde en laatste fase
6 uit een serie van 46

Structuur

Daarna ben ik een heel nieuwe tekening begonnen, teruggrijpend op een eerste experiment met het programma. In deze serie heb ik me beperkt tot een organische rasterstructuur. Nog best lastig met die trekkende ‘elastiekjes’. En ook deze tekening is bewerkt met kleur. Verschillende lagen zijn over elkaar gelegd en verschoven.

structuur
4 uit een serie van 24

Focus

De serie is ontstaan uit twee verschillende digitale foto’s en een analoge tekening. Deze heb ik in de computer samengevoegd en bewerkt. Ik laat hier twee van de resultaten zien. Ik heb de serie focus genoemd, omdat tijdens het kijken en selecteren de concentratie heel belangrijk is. In de volgende stap heb ik uit deze grote prenten vierkante uitsnedes gemaakt. Terwijl ik zocht naar spannende beelden heb ik de compositie een hoofdrol gegeven. Het zijn kleine prentjes geworden, die niettemin een monumentale uitstraling hebben.

Zee

Drijven, selectie uit 46 digitale prenten

Kabbelen, selectie uit 42 digitale prenten