Digitaal: tekenen en schilderen met de muis

Nieuwe gereedschappen

Digitaal: tekenen en schilderen met de muis. Weer fris aan de slag, want ik heb eindelijk nieuwe teken/foto/opmaakprogramma’s! Ik heb Affinity Design, Photo en Publisher aangeschaft. En nu ben ik mezelf wegwijs aan het maken.

Mijn oeroude Photoshop rammelde aan alle kanten. Het laatste probleem was dat de tekenspullen plotseling niet meer beschikbaar waren. Iedere keer als ik een kwast of gummetje of een selectiegereedschap selecteerde sloot het programma af: poef! Weg. Zomaar. Daar was geen oplossing voor te vinden, behalve me vastleggen voor een licentie-abonnement met een te hoog maandelijks terugkerend bedrag. Nieuwe digitale tekeningen kon ik daarom niet maken. Gelukkig werkte mijn analoge gereedschapskist wel en ik heb in september en oktober dan ook hard gewerkt aan een nieuwe serie op papier. In november heb ik dit werk geëxposeerd in Kunstlokaal No8, samen met het werk van Irma Horstman.

Laag over laag

tekenen met de muis

Begin oktober had ik nieuwe tekeningen gemaakt met Sketchy Structures. Daarmee wilde ik graag verder. De eerste tekening heb ik bewerkt met Affinity Photo, zoals ik dat ook zou hebben gedaan met Photoshop, laag over laag, wat een mooie aanleiding was om de mogelijkheden uitgebreid te onderzoeken. Het werkt een beetje anders. Er bestaat geen Nederlandse versie, dus aan de namen moet ik soms even wennen en natuurlijk kon ik ook niet alles meteen vinden. Heel fijn vind ik de live filter layers, laagaanpassingen die niet definitief zijn en die je desgewenst ook weer zelf als lagen kunt verplaatsen, uitschakelen of dimmen.

Scheuren en schilderen

Ik laat de ‘sketchy structures’ even liggen, want ik wilde een beetje experimenteren met het programma en proberen in hoeverre ik het analoge tekenen en schilderen, knippen en plakken kon benaderen. Met de serie hieronder ben ik gestart in Affinity Designer, waarna ik al snel ben doorgegaan in Affinity Photo. Dat voelde meer intuïtief, meer als krijt en verf. Het duurde even tot ik de set potloden, krijtjes en kwasten in het menu had gevonden maar die is er wel degelijk. En wat heel lekker is: er is een mix-kwast waarmee je pixels kunt ‘smeren’ alsof je nat-in-nat werkt. Verder heb ik veel gebruik gemaakt van de selectiegereedschappen om losse delen te creëren.

Gestructureerd

Detail uit digitale tekening, schilderen met de muis.

Inmiddels vond ik het wel nodig om een aantal mogelijkheden heel gestructureerd te gaan onderzoeken. Daarvoor heb ik om te beginnen een vlak gevuld met grijze ‘verf’ strepen van links naar rechts in verschillende structuren en grofheden. Vervolgens werd dat vlak in verticale stroken verdeeld. Die heb ik verschoven en in het resultaat een aantal selecties gemaakt, gekleurd, en allerlei laagaanpassingen toegepast, stuk voor stuk. Niet alles levert natuurlijk een even plezierig beeld op om naar te kijken, maar zo kreeg ik wèl meer grip op de (voor mij) bruikbare mogelijkheden. Hieronder zie je wat voorbeelden en daaronder een paar uitsnedes.

Digitaal: tekenen en schilderen met de muis

Misschien best gek om met een muis te tekenen terwijl er ook tekentablets bestaan en iPads pro, waarop je direct met pennen of vingers kunt tekenen. Maar ik doe het zo al jaren. Het enige wat ik misschien mis is dat ik de druk niet kan variëren, wat wel kan met een tablet of een iPad. Photoshop had ik al in 1996, dus nu overstappen naar iets anders is wel echt een beetje opnieuw beginnen. Maar ik houd van leren. En Affinity is, kan ik alvast wel zeggen, erg goed. Wat ik nu nog mis in het programma ga ik vast nog wel vinden.