Digitaal: tekenen en schilderen met de muis

digitale collage: tekenen en schilderen met de muis.

Nieuwe gereedschappen

Digitaal: tekenen en schilderen met de muis. Weer fris aan de slag, want ik heb eindelijk nieuwe teken/foto/opmaakprogramma’s! Ik heb Affinity Design, Photo en Publisher aangeschaft. En nu ben ik mezelf wegwijs aan het maken.

Mijn oeroude Photoshop rammelde aan alle kanten. Het laatste probleem was dat de tekenspullen plotseling niet meer beschikbaar waren. Iedere keer als ik een kwast of gummetje of een selectiegereedschap selecteerde sloot het programma af: poef! Weg. Zomaar. Daar was geen oplossing voor te vinden, behalve me vastleggen voor een licentie-abonnement met een te hoog maandelijks terugkerend bedrag. Nieuwe digitale tekeningen kon ik daarom niet maken. Gelukkig werkte mijn analoge gereedschapskist wel en ik heb in september en oktober dan ook hard gewerkt aan een nieuwe serie op papier. In november heb ik dit werk geëxposeerd in Kunstlokaal No8, samen met het werk van Irma Horstman.

Laag over laag

tekenen met de muis

Begin oktober had ik nieuwe tekeningen gemaakt met Sketchy Structures. Daarmee wilde ik graag verder. De eerste tekening heb ik bewerkt met Affinity Photo, zoals ik dat ook zou hebben gedaan met Photoshop, laag over laag, wat een mooie aanleiding was om de mogelijkheden uitgebreid te onderzoeken. Het werkt een beetje anders. Er bestaat geen Nederlandse versie, dus aan de namen moet ik soms even wennen en natuurlijk kon ik ook niet alles meteen vinden. Heel fijn vind ik de live filter layers, laagaanpassingen die niet definitief zijn en die je desgewenst ook weer zelf als lagen kunt verplaatsen, uitschakelen of dimmen.

Scheuren en schilderen

Ik laat de ‘sketchy structures’ even liggen, want ik wilde een beetje experimenteren met het programma en proberen in hoeverre ik het analoge tekenen en schilderen, knippen en plakken kon benaderen. Met de serie hieronder ben ik gestart in Affinity Designer, waarna ik al snel ben doorgegaan in Affinity Photo. Dat voelde meer intuïtief, meer als krijt en verf. Het duurde even tot ik de set potloden, krijtjes en kwasten in het menu had gevonden maar die is er wel degelijk. En wat heel lekker is: er is een mix-kwast waarmee je pixels kunt ‘smeren’ alsof je nat-in-nat werkt. Verder heb ik veel gebruik gemaakt van de selectiegereedschappen om losse delen te creëren.

Gestructureerd

Detail uit digitale tekening, schilderen met de muis.

Inmiddels vond ik het wel nodig om een aantal mogelijkheden heel gestructureerd te gaan onderzoeken. Daarvoor heb ik om te beginnen een vlak gevuld met grijze ‘verf’ strepen van links naar rechts in verschillende structuren en grofheden. Vervolgens werd dat vlak in verticale stroken verdeeld. Die heb ik verschoven en in het resultaat een aantal selecties gemaakt, gekleurd, en allerlei laagaanpassingen toegepast, stuk voor stuk. Niet alles levert natuurlijk een even plezierig beeld op om naar te kijken, maar zo kreeg ik wèl meer grip op de (voor mij) bruikbare mogelijkheden. Hieronder zie je wat voorbeelden en daaronder een paar uitsnedes.

Digitaal: tekenen en schilderen met de muis

Misschien best gek om met een muis te tekenen terwijl er ook tekentablets bestaan en iPads pro, waarop je direct met pennen of vingers kunt tekenen. Maar ik doe het zo al jaren. Het enige wat ik misschien mis is dat ik de druk niet kan variëren, wat wel kan met een tablet of een iPad. Photoshop had ik al in 1996, dus nu overstappen naar iets anders is wel echt een beetje opnieuw beginnen. Maar ik houd van leren. En Affinity is, kan ik alvast wel zeggen, erg goed. Wat ik nu nog mis in het programma ga ik vast nog wel vinden.

Groei en structuur

groei en structuur

Sketchy structures

groei en structuur

Bij toeval kwam ik dit online tekengereedschap tegen. Met elke muisbeweging ontstaan vanzelf extra lijnen tussen de lijnen die je al hebt gemaakt, alsof het leeft: groei en structuur. Het lijkt een beetje alsof je tekent met dunne elastiekjes, waar aan getrokken wordt. Je kunt een aantal instellingen aanpassen, onder andere rechte of kromme lijnen en de dichtheid van de structuur. Je kunt, net zoals met bijna elk tekengereedschap, na enige oefening tekenen wat je maar wilt: gebouwen, gezichten, landschappen. Maar het is vooral ook heel leuk om er zomaar wat mee te spelen.

Serie A: steen met gat

Deze vorm ging enigszins in tegen de structuur die ‘vanzelf’ ontstaat in het programma. Een leuke uitdaging. De tekening heb ik bewaard en zoals ik vaak doe, ben ik ermee verder gegaan door kleur, transparantie en andere structuren toe te voegen en de samengevoegde lagen weer te bewerken. De ‘steen met gat’ is een mooi symbool.

groei, eerste fase
6 uit een serie van 21

Serie B: groei

tweede fase
1 uit een serie van 16

Na de ‘steen’ te hebben getekend, ontdekte ik dat het ‘tekenpapier’ veel groter was en ben ik de vorm verder gaan uitbreiden. Ook deze tekening heb ik verder bewerkt. Maar ik vind de vorm achteraf niet zo geslaagd als eindproduct.

Serie C: groei en structuur

Nadat ik de tekening weer verder had uitgebreid, ontstond in de derde groeifase de laatste reeks vanuit de ‘steen’. De steen wordt een organisme. En de beelden gaan steeds meer op klassieke grafiek lijken.

derde en laatste fase
6 uit een serie van 46

Structuur

Daarna ben ik een heel nieuwe tekening begonnen, teruggrijpend op een eerste experiment met het programma. In deze serie heb ik me beperkt tot een organische rasterstructuur. Nog best lastig met die trekkende ‘elastiekjes’. En ook deze tekening is bewerkt met kleur. Verschillende lagen zijn over elkaar gelegd en verschoven.

structuur
4 uit een serie van 24

Focus

De serie is ontstaan uit twee verschillende digitale foto’s en een analoge tekening. Deze heb ik in de computer samengevoegd en bewerkt. Ik laat hier twee van de resultaten zien. Ik heb de serie focus genoemd, omdat tijdens het kijken en selecteren de concentratie heel belangrijk is. In de volgende stap heb ik uit deze grote prenten vierkante uitsnedes gemaakt. Terwijl ik zocht naar spannende beelden heb ik de compositie een hoofdrol gegeven. Het zijn kleine prentjes geworden, die niettemin een monumentale uitstraling hebben.

Zee

Drijven, selectie uit 46 digitale prenten

Kabbelen, selectie uit 42 digitale prenten